Derfor hedder den MOPA
Den første MOPA blev i 1969 udviklet af den kendte bådebygger Karl Erik Hvid.
Det var da en havjagtbåd med indenbordsmotor, og på en bådudstilling blev Karl Erik Hvid spurgt hvad den hed? Det havde han slet ikke haft tid til at tænke på, så han svarede: Den hedder ikke noget, det er jo bare en motorpram!

Så skal den hedde Mo-pra, sagde kunden. Karl Erik Hvid tænkte sig om et øjeblik, og sagde: Det lyder dumt: MOPA det lyder meget bedre. Og så var den navngivet.
Karl Erik Hvid fremstillede ca. 160 MOPA II i årene 1969 til 1972. De fleste men 4-takt Honda indenbords motorer.
Men der blev også forsøgt med vankelmotorer og VW luftkølet bilmotorer og med jetdrev.
Karl Erik Hvids motorpram var en prototype på nutidens MOPA, og han havde nok aldrig regnet med, at den med tiden skulle blive en så stor succes udenfor jagtkredse.
Karl Erik var en opfinder. 1972 begyndte han at arbejde med rørpost. Kilometer af hans rør blev installeret i bunkers i det danske forsvar på slagterier over hele landet.

Krav og ønsker...
I 1978 købte Skibby folkene rettighederne til navnet Mopa. De havde inden da eksperimenteret med blandt andet Barracuda. Men de ville have deres egen jagtbåd.

Den skulle kunne:
1.Klare en kæntringsprøve.
2.Søsættes på åben strand.
3.Køre som en slæde på is.
4.Trailes på 1 max. 500 kg. trailer
5.Isoleres og varmes op.
6.Sejles for sejl i nødsituation.

Udviklingen af MOPA i Geershøj
Det blev til begyndelsen på et udviklingsarbejde. I Gershøj havde en flok jæger arbejdet på at gøre MOPA til en båd med påhængsmotor. De tog de første skridt.
Vi arbejde videre, den skulle være bredere og være forsynet med for og agterskot så vi fik sikkerhed for at overleve, hvis vi blev sejlet ned eller skød hul eget skrog. Vi var alle familiefædre og havde et inderligt ønske om, at se vore børn vokse op selv om vores drifter tog os langt omkring. Der er heller ikke megen fremtid i at sende andre til søs, for derefter at få en regning for en kunde som ikke kom hjem.

MOPA er ikke bare en båd - det er en livsstil!
De første MOPA´er fra Skibby Glasfiber I/S hed MOPA II de blev støbt hjemme hos Mogens Larsen i hans dobbelt garage i Sønderby. Det var ikke smart i længden så i September købte vi Industrivej 10 og flyttede produktionen indendørs under udsugningen. Den første vinter havde vi så travlt, at oliefyret kørte uafbrudt 12 timer hverdag. Alle ville have en MOPA II. Påhængsmotorer var blevet driftsikre og jagten på det frie havområde var populært. Det var så populært at man måtte enten beskatte eller lave begrænsninger. Resten er historie.